Головне управління ДПС у Дніпропетровській області інформує !
З початку року надходження акцизного податку до загального фонду держбюджету склали 29,4 млрд гривень
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області повідомляє.
У січні – травні 2021 року до загального фонду Державного бюджету України зібрано акцизного податку з вироблених в Україні та ввезених на митну територію України товарів на суму 29,4 млрд гривень. Індикативний показник виконано на 102,3 %, додатково до бюджету надійшло 650,7 млн гривень.
Порівняно з відповідним періодом минулого року надходження зросли на 11,7 %, або на майже 3,1 млрд гривень.
До спеціального фонду Державного бюджету України у січні – травні 2021 року зібрано 5 млрд грн акцизного податку з вироблених в Україні підакцизних товарів. Це складає 131,8 % від індикативного показника, додатково до бюджету надійшло 1,2 млрд гривень.
Порівняно з відповідним періодом минулого року надходження зросли на 18,4 %, або на 779,6 млн гривень.
У травні 2021 року до загального фонду Державного бюджету України зібрано акцизного податку з вироблених в Україні та ввезених на митну територію України товарів на суму 7 млрд гривень. Виконання індикативного показника склало 104,4 %, додаткові надходження – 296,5 млн гривень.
Порівняно з травнем минулого року надходження зросли на 14,6 %, або 901,6 млн гривень.
До спеціального фонду Державного бюджету України у травні 2021 року зібрано 1,1 млрд грн акцизного податку з вироблених в Україні підакцизних товарів. Це складає 138 % від доведеного індикативного показника. До бюджету додатково надійшло 309,9 млн гривен.
Порівняно з травнем минулого року надходження зросли на 14,1 %, або на 139 млн гривень.
Інформацію розміщено на офіційному вебпорталі ДПС України за посиланням
https://tax.gov.ua/media-tsentr/novini/473546.html
- Підписуйтесь на Telegram-канал Державної податкової служби України https://t.me/tax_gov_ua
Спілкуйся з Податковою службою дистанційно за допомогою сервісу «InfoTAX»
Яким чином здійснюється анулювання реєстрації витратомірів-лічильників та/або рівнемірів-лічильників у зв’язку з анулюванням реєстрації акцизного складу?
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області інформує, що ДПС України на офіційному вебпорталі за посиланням
повідомила про наступне.
Підпунктом 230.1.2 п. 230.1 ст. 230 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI із змінами та доповненнями (далі – ПКУ) визначено, платники податку – розпорядники акцизних складів зобов’язані, зокрема, зареєструвати усі розташовані на акцизних складах резервуари, введені в експлуатацію, витратоміри-лічильники та рівнеміри-лічильники у розрізі акцизних складів – в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі (далі – Реєстр).
Відповідно до п. 15 Порядку ведення Реєстру, передачі облікових даних з них електронними засобами зв’язку до контролюючих органів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22 листопада 2017 року № 891 (далі – Порядок № 891) реєстрацією у Реєстрі розпорядників акцизних складів, акцизних складів, резервуарів, прийнятих в експлуатацію, витратомірів та рівнемірів у розрізі акцизних складів є прийняття надісланих розпорядником акцизного складу електронних документів для наповнення Реєстру, що містять інформацію, зазначену в п.п. 1 – 4, 6 п. 5 Порядку № 891.
Форма довідки про розпорядника акцизного складу пального, акцизні склади пального, розташовані на них резервуари пального, витратоміри та рівнеміри (далі – Довідка 1) затверджена наказом Міністерства фінансів України від 27.11.2018 № 944 зі змінами та доповненнями.
Заповнення таблиць Довідки 1 відбувається в залежності від того, яка подія відбувається щодо рівнеміра або витратоміра.
Для здійснення анулювання реєстрації витратомірів-лічильників та/або рівнемірів-лічильників у зв’язку з анулюванням реєстрації акцизного складу розпорядником акцизного складу подається коригуюча Довідка 1, у якій обов’язково заповнюється Таблиця 1 «Інформація щодо розташованих на акцизному складі пального стаціонарних резервуарів та установлених на них рівнемірів» (далі – Таблиця 1) та/або Таблиця 2 «Інформація щодо витратомірів, установлених на акцизному складі пального на місцях відпуску пального наливом з акцизного складу» (далі – Таблиця 2).
При цьому, зокрема, у колонці 08.11 «Тип події» Таблиці 1 зазначається «вилучення з резервуара рівноміра», у колонці 09.6 «Тип події» Таблиці 2 зазначається «виведення з експлуатації витратоміра».
- Підписуйтесь на Telegram-канал Державної податкової служби України https://t.me/tax_gov_ua
Спілкуйся з Податковою службою дистанційно за допомогою сервісу «InfoTAX»
Податковий календар на 10 червня 2021 року
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області доводить до відома платників, що
10 червня 2021 року, четвер, останній день подання:
- річної фінансової звітності за 2020 рік, яка підлягає оприлюдненню разом з аудиторським звітом, платниками податку на прибуток, які відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» зобов’язані оприлюднювати річну фінансову звітність та річну консолідовану фінансову звітність разом з аудиторським звітом;
- уточнюючої річної податкової декларації з податку на прибуток підприємств за податковий (звітний) 2020 рік, якщо показники оприлюдненої разом з аудиторським звітом річної фінансової звітності зазнали змін та вплинули на показники раніше поданої річної податкової декларації з податку на прибуток підприємств.
- Підписуйтесь на Telegram-канал Державної податкової служби України https://t.me/tax_gov_ua
Спілкуйся з Податковою службою дистанційно за допомогою сервісу «InfoTAX»
Чи підлягають амортизації у податковому обліку земельні ділянки?
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області нагадує, що порядок нарахування амортизації (для платників податку на прибуток, які здійснюють коригування фінансового результату до оподаткування) визначений ст. 138 Податкового кодексу України (далі – ПКУ).
Згідно з п.п. 138.3.1 п. 138.3 ст. 138 ПКУ розрахунок амортизації основних засобів та нематеріальних активів здійснюється відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності з урахуванням обмежень, встановлених п.п. 14.1.138 п. 14.1 ст. 14 ПКУ, підпунктами 138.3.2 – 138.3.4 п. 138.3 ст. 138 ПКУ. При такому розрахунку застосовуються методи нарахування амортизації, передбачені національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку.
Для розрахунку амортизації відповідно до положень цього пункту визначається вартість основних засобів та нематеріальних активів без урахування їх переоцінки (уцінки, дооцінки), проведеної відповідно до положень бухгалтерського обліку.
Амортизація не нараховується за період невикористання (експлуатації) основних засобів у господарській діяльності у зв’язку з їх консервацією.
Підпунктом 14.1.138 п. 14.1 ст. 14 ПКУ встановлено, що до основних засобів відносяться матеріальні активи, у тому числі запаси корисних копалин наданих у користування ділянок надр (крім вартості землі, незавершених капітальних інвестицій, автомобільних доріг загального користування, бібліотечних і архівних фондів, матеріальних активів, вартість яких не перевищує 20000 грн, невиробничих основних засобів і нематеріальних активів), що призначаються платником податку для використання у господарській діяльності платника податку, вартість яких перевищує 20000 грн. і поступово зменшується у зв’язку з фізичним або моральним зносом та очікуваний строк корисного використання (експлуатації) яких з дати введення в експлуатацію становить понад один рік (або операційний цикл, якщо він довший за рік).
Підпунктом 138.3.3 п. 138.3 ст. 138 ПКУ визначені групи основних засобів (необоротних активів) та мінімально допустимі строки їх амортизації у податковому обліку.
Зокрема, для груп 1 (земельні ділянки), 10 (бібліотечні фонди), 11 (малоцінні необоротні матеріальні активи), 13 (природні ресурси) мінімально допустимі строки корисного використання не встановлені.
Відповідно до п. 7 Національного Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 7 «Основні засоби», затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 27.04.2000 № 92 зі змінами та доповненнями (далі – НП(С)БО 7), придбані (створені) основні засоби (у т. ч. земельні ділянки) зараховуються на баланс підприємства за первісною вартістю.
Перелік витрат, які включаються до первісної вартості об’єкта основних засобів, визначені п. 8 НП(С)БО 7. При цьому вартість земельних ділянок та природних ресурсів не є об’єктом амортизації (п. 22 НП(С)БО 7).
Отже, з урахуванням положень п.п. 138.3.1 п. 138.3 ст. 138 ПКУ вартість земельних ділянок, бібліотечних фондів, малоцінних необоротних матеріальних активів та природних ресурсів не підлягає амортизації у податковому обліку.
- Підписуйтесь на Telegram-канал Державної податкової служби України https://t.me/tax_gov_ua
Спілкуйся з Податковою службою дистанційно за допомогою сервісу «InfoTAX»
Оподаткування бюджетного гранту
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області повідомляє, що бюджетний грант – цільова допомога у вигляді коштів або майна, що надаються на безоплатній і безповоротній основі за рахунок коштів державного та/або місцевих бюджетів, міжнародної технічної допомоги для реалізації проекту або програми у сферах культури, туризму та у секторі креативних індустрій, спорту та інших гуманітарних сферах у порядку, встановленому законом. Перелік надавачів бюджетних грантів визначає Кабінет Міністрів України.
Норми встановлені п.п. 14.1.2771 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України (далі – ПКУ).
Не оподатковується та не включається до загального місячного або річного оподатковуваного доходу платника податку на доходи фізичних осіб (далі – ПДФО) дохід у вигляді бюджетного гранту під час його нарахування (виплати, надання) на користь платника податків (п.п. 170.71.1 п. 170.71 ст. 170 ПКУ).
Відповідно до п.п. 170.71.2 п. 170.71 ст. 170 ПКУ податковим агентом платника ПДФО під час нарахування (виплати, надання) на його користь доходу у вигляді бюджетного гранту є надавач такого гранту.
Податкові агенти – надавачі бюджетних грантів у податковому розрахунку, подання якого передбачено підпунктом «б» п. 176.2 ст. 176 ПКУ, відображають (за звітний квартал) суму нарахованих (виплачених) у звітному податковому періоді доходів у вигляді бюджетних грантів. При цьому у податковому розрахунку зазначаються відомості про укладені договори з надання бюджетних грантів та їх умови, у тому числі строк виконання договору, реєстраційний номер облікової картки фізичної особи – платника ПДФО, яка одержала бюджетний грант, або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті). Також зазначається інформація про факт використання платником ПДФО бюджетного гранту або його частини за цільовим призначенням або порушення платником податків умов договору про цільове використання бюджетного гранту, про повне або часткове повернення платником ПДФО бюджетного гранту на користь податкового агента – надавача бюджетного гранту (у разі такого повернення).
У разі невключення податковим агентом – надавачем бюджетних грантів до податкового розрахунку інформації про порушення платником ПДФО умов договору про цільове використання бюджетного гранту такий надавач бюджетного гранту зобов’язаний виконати всі обов’язки податкового агента щодо доходів, визначених п. 170.71 ст. 170 ПКУ (170.71.3 п. 170.71 ст. 170 ПКУ).
У разі якщо платником ПДФО допущено порушення цільового використання цільового гранту, платник податків зобов’язаний відобразити суму доходу, отриманого у вигляді бюджетного гранту (його частини), щодо якої допущено порушення відповідних умов договору про цільове використання гранту, у складі річного оподатковуваного доходу за відповідний звітний рік та подати річну податкову декларацію про майновий стан і доходи (далі – Декларація) відповідно до ПКУ і самостійно сплатити ПДФО з таких доходів (п.п. 170.71.4 п. 170.71 ст. 170 ПКУ).
Згідно п.п 170.71.5 п. 170.71 ст. 170 ПКУ у разі якщо платником ПДФО повернуто повністю чи частково бюджетний грант на користь надавача гранту (податкового агента) у звітному (податковому) році його виплати (надання), такий платник ПДФО має право у порядку, встановленому ст. 42 ПКУ, повідомити про це контролюючий орган з наданням копій документів, що підтверджують факт такого повернення. При цьому платник ПДФО звільняється від обов’язку відобразити таку частину виплаченого (наданого) та повернутого гранту у складі доходів у річній Декларації та сплатити ПДФО з відповідних доходів.
У разі якщо платником ПДФО повернуто бюджетний грант на користь надавача гранту (податкового агента) повністю чи частково у календарному році, що настає за звітним (податковим) роком, у якому було включено відповідну суму гранту до річного оподатковуваного доходу, платник податків має право подати уточнюючу Декларацію та зменшити суму річного оподатковуваного доходу за відповідний звітний рік на повернуту суму гранту, за умови надання копій документів, що підтверджують факт повернення відповідного гранту або його частини на користь надавача гранту (податкового агента).
Довідково: відповідні зміни внесено до ПКУ Законом України від 04 листопада 2020 року № 962-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо державної підтримки культури, туризму та креативних індустрій».
- Підписуйтесь на Telegram-канал Державної податкової служби України https://t.me/tax_gov_ua
Спілкуйся з Податковою службою дистанційно за допомогою сервісу «InfoTAX»
Начальник Головного управління ДПС у Дніпропетровській області Ганна Чуб: сплата податків має бути комфортною, простою та зрозумілою
За п’ять місяців поточного року податкові надходження у доходній частині бюджету країни склали 84,5%. Для порівняння – на кінець 2020 року питома вага податків у Держбюджеті була помітно меншою – 79,1%.
Тенденція зберігається – податків стали збирати більше. На початку червня податківці прозвітували не лише про ріст надходжень у порівнянні з минулорічними показниками перших п’яти місяців, а й про перевищення нинішніх індикативів.
Серед регіонів, які своїми результатами суттєво перевершують загальнодержавні показники, – Дніпропетровщина. За січень-травень ріст надходжень у порівнянні з аналогічним минулорічним періодом склав 128,3%. У абсолютних цифрах Дніпропетровський регіон скерував до бюджетів усіх рівнів (без урахування єдиного внеску) 23, 538 млрд гривень. У тому числі: до Держбюджету –11,239 млрд грн, до місцевих бюджетів регіону – 12,299 млрд гривень.
Що стає драйвером такого темпу в регіоні й чи надовго його вистачить? Наскільки виправдане ствердження, що сильний регіон – це фундамент фінансової безпеки держави? Чи готовий місцевий бізнес на діалог з податківцями та як знищити стереотипне негативне їх сприйняття? Яка частина економіки регіону схована у “тінь” та чи є шанс створити для всіх справедливі та прозорі умови?
Про це та багато іншого поговорили з Ганною Чуб – вона майже два роки очолює Головне управління ДПС у Дніпропетровській області.
Ганно Володимирівно, ваш регіон не перший рік – серед лідерів по адмініструванню податків. Чим мотивуєте платників – батогом чи пряником?
Зазначу, що платник – це сьогодні безумовний пріоритет для кожного податківця.
Зі служби, що колись виконувала фіскальні функції, ДПС перетворилась у сервісну службу. А це означає, що той, кому вона надає свої послуги,– стоїть на чолі кута. Саме платник є нашим партнером, замовником наших послуг. Свою діяльність плануємо, виходячи саме з такої позиції. Це – спрощення контакту з податківцями, розвиток нових видів сервісу, запровадження сучасних стандартів обслуговування і ще багато чого. Ми маємо зробити так, щоб процедура сплати податків була легкою, простою, зручною, доступною для будь-кого: хай то великий платник з великого бізнесу чи фізична особа – підприємець. Щоб людина чітко розуміла не лише, що вона сплачує податки, а й куди вони підуть. Ми маємо проявляти повагу до сумлінного платника як до зразкового громадянина, справжнього патріота. І це не пафосні слова. Адже, нагадаю: левова доля дохідної частини бюджету країни – це податки, в яких прямо чи опосередковано є внесок українців. І тих, які, скажімо, офіційно працевлаштовані чи ведуть прозору звітність у себе на фірмі, і тих, хто всіляко намагається уникнути оподаткування. Адже навіть вони, купуючи товари чи замовляючи послуги, опосередковано сплачують у державну казну. Щоправда, далеко не у тому обсязі, у якому повинні.
Хочу заначити, що у нас в регіоні обсяги сплати податків фізособами останнім часом зростають. Тобто люди стають більш відповідальними. І ми вдячні усім платникам, які сумлінно виконують свій обов’язок та наповнюють бюджети. Це з одного боку.
А з іншого боку – ми все ще мусимо констатувати недостатній рівень податкової культури українців.
Чи є елементи тиску на платників з боку податківців?
Я особисто проти застосування заходів тиску проти порушників податкового законодавства. Але я за невідворотність відповідальності. Якщо ми говоримо, що будуємо фінансово незалежну і разом з тим – правову державу, де головним визначальним чинником є закон, якщо хочемо відповідати міжнародним стандартам та врешті поважати себе, – ми мусимо створити однакові – рівні та справедливі – правила для всіх. І для громадян, і для бізнесу.
Збільшення надходжень на Дніпропетровщині – це результат вашого спілкування з бізнесом? Він налаштований на діалог та співпрацю з податковими органами?
Так. Зазначу, що тенденція збільшення надходжень зберігається вже давно й має декілька пояснень. До прикладу, податок на додану вартість збільшується за рахунок боротьби зі схемами ухилення від оподаткування. А ще тому, що зростає фізичний обсяг товарообороту у роздрібній торгівлі.
Податок на доходи фізосіб – у тому числі за рахунок підвищення з 1 січня цього року мінімальної зарплати з 5 до 6 тисяч гривень.
Варто зазначити, що на зростання надходжень до бюджету впливають податки, які мають найбільшу питому вагу у загальній сумі надходжень. Зокрема, до Держбюджету – це ПДВ (46 %); ПДФО (30 %); рентні та ресурсні платежі (10,9 %). До місцевих бюджетів: ПДФО (63 %); єдиний податок (12 %); рентні і ресурсні платежі (4 %).
До речі, щодо рентної плати – надходження у нас також показали ріст у порівнянні з аналогічним періодом минулого року. Збільшення надходжень по ренті у січні – травні поточного року складає понад 1 860 млн грн, при цьому частка надходжень місцевих бюджетів зросла на 516,8 млн гривень.
Надходження єдиного внеску за цей же період перевищили запланований показник на 9,7 %, темп росту у порівнянні з аналогічним періодом 2020 року складає 118,5 %.
На початку цього року тодішній очільник ДПС України (а нині перший віце-прем’єр та міністр економіки) Олексій Любченко назвав приголомшливі дані: в Україні на одного офіційного працевлаштованого приходиться двоє “з ложкою”: пенсіонери, діти, а також – неофіційно працевлаштовані… Як у вас? Чи виходять платники у прозоре поле?
Статистика по нашому регіону, думаю, трохи більш оптимістична, ніж та, яку ви назвали, однак боротьбою з “тінню” займаємось постійно. Населення Дніпропетровщини складає понад 3 мільйони громадян, половина з яких – економічно активна. І з цієї економічно активної половини офіційно працевлаштовані 782 тисячі особи. Ще 718 тисяч – тобто, майже половина,- не легалізовані. На сьогодні не можна сказати, що у регіоні є платники, які систематично не сплачують податки. Але – як ми бачимо – у нас є ті, хто не платить податки, оскільки офіційно не працевлаштовані. Така ситуація призводить до значних втрат доходів бюджетів. Проста арифметика: середня заробітна плата по Дніпропетровській області складає 13,5 тисяч гривень. Якби ті 718 тисяч нелегалізованих працівників сплачували податки, до бюджетів щомісячно надходило б додатково понад 1,890 млрд гривень! За рік це – понад 22,6 млрд. Колосальна сума. Варто усвідомити, що сплата податків – це своєрідний суспільний договір. Тут принципово важливо, щоб його виконували усі. Податки служать кожному з нас – ось якою повинна бути головна мотивація платника.
Виплати у “конвертах” одна з ключових складових “тіньової” економіки. Припинити цю практику повинні не тільки державні контролюючі органи і не лише роботодавці. А й – передусім – самі наймані робітники, що погоджуються на “конверти”. Адже разом з цим “конвертом” вони отримують квиток до режиму безправ’я по відношенню до себе з боку роботодавця, до безперспективного майбутнього. Головне – втрата страхового стажу для призначення пенсії. Люди самі – свідомо чи ні – позбавляють себе соціальних гарантій. Нагадаю, що мінімальна заробітна плата є державною соціальною гарантією, обов’язковою на всій території України для підприємств усіх форм власності і роботодавці зобов’язані виконувати норми законодавства.
Чи взагалі реально побороти “тінь”, скажімо, в окремо взятому регіоні? Які методи ви застосовуєте та чи можете вже назвати результати?
Переконана: регіони – ключові драйвери економіки. Виведення у прозору площину “тіньового” пласту економіки – це якраз задача, котру слід вирішувати як на рівні держави, так і на рівні регіону та кожного громадянина. І це не лише боротьба зі згаданими “конвертами”, звісно. Це комплексна – кропітка і не завжди помітна – робота. Дієвих методів достатньо – зараз не вистачить часу їх усі обговорити.
Результати можна оцінювати за декількома – як прямими, так і непрямими – факторами. Наприклад, за динамікою кількості платників у її абсолютних цифрах. Яка у нас динаміка? Можу зазначити, що кількість платників останнім часом зростає. Так, станом на 1 червня 2021 року на обліку в органах податкової служби регіону зафіксовано понад 256 тисяч платників податків. Це більше показника відповідного періоду минулого року майже на 4 тисячі. Із загальної кількості суб’єктів господарювання понад 112,5 тисяч – юрособи та майже 144 тисячі – фізосіб – підприємців. У травні цьогоріч на податковий облік взято 304 юридичні особи та 1 653 фізособи – підприємця. Хтось реєструється вперше, хтось прибуває до регіону. Але зростання кількості платників – це лише один з результатів роботи по викоріненню “тіньових” схем. Повторюся, “тінь” це системна історична проблема. Це не тільки нелегальне працевлаштування – це також нелегальна торгівля, нелегальні ринки…
До речі, щодо нелегальних ринків. Дніпропетровщина певний час була серед лідерів по контрабанді та нелегальній реалізації контрафакту – після Одеси, Львова та Закарпаття. Передусім – ринки палива, алкоголю, ліків…
Сьогодні боротьба з цими явищами для податківців – серед пріоритетів, які окреслені на рівні Уряду. Скажімо, протидія нелегальному ринку обігу пального, про що багато говориться останнім часом. Ефект від ліквідації цього сегменту як для економіки країни взагалі, так і для регіонів зокрема – буде значний, адже виведення в правове поле нелегальних АЗС – це додаткові мільйонні надходження до бюджету одного регіону.
Як ми діємо? Лише декілька штрихів. Цьогоріч наші фахівці провели 48 перевірок АЗС на території Дніпропетровській області. Результати – встановлені порушення податкового законодавства на загальну суму 7,2 млн гривень. Це тільки цього року у нашому одному регіоні! У ході проведення перевірок встановлено 15 АЗС, які, оформлюючи ліцензію на роздрібну торгівлю пальним, подали до органів ДПС недостовірні дані в документах. Відповідно, на підставі матеріалів перевірок 15 ліцензій анульовано.
Варто усвідомлювати, що контрафактна продукція – це не лише недоотримані надходження до бюджету. Це – небезпека для життя та здоров’я кожного з нас. Хто вам дасть гарантію, що маршрутка, у яку ви сіли, була заправлена якісним пальним і з нею не відбудеться непередбачувана ситуація під час руху? Або що сигарети чи алкогольні напої, які були куплені з-під поли, не знищать ваше здоров’я?
Податкова служба Дніпропетровського регіону – за активний діалог з бізнесом – у тому числі й паливного сегменту. Мета одна – побудова цивілізованого паливного ринку. Компромісів тут бути не може.
Про касові апарати. Давайте нагадаємо читачам, які особливості у застосуванні РРО існують цьогоріч та як взагалі йде впровадження цих реєстраторів та їх програмних, цифрових аналогів (ПРРО)?
Спочатку – про основні зміни. Отже, протягом року: з 1 січня 2021 року до 1 січня 2022-го – РРО та ПРРО не застосовуються платниками єдиного податку другої – четвертої груп (фізособами – підприємцями), обсяг доходу яких протягом календарного року не перевищує обсягу 220 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року, незалежно від обраного виду діяльності. Але ця норма не стосується тих, хто займається реалізацією технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту, лікарських засобів, виробів медичного призначення. А також тих, хто надає платні послуги у сфері охорони здоров’я, або займається реалізацією ювелірних і побутових виробів з дорогоцінних металів та дорогоцінного чи напівдорогоцінного каміння. Останні цьогоріч вже зобов’язані застосовувати касові апарати. Така норма введена вперше.
У разі перевищення платником єдиного податку другої – четвертої груп обсягу доходу 220 розмірів мінімальної заробітної плати, він зобов’язаний застосовувати РРО чи ПРРО.
Тобто законом відбувається розширення сфери та умов провадження діяльності, при яких є обов’язковим застосування реєстраторів розрахункових операцій. Відповідно, росте кількість зареєстрованих РРО та суми проведених через них розрахунків. А це ще один потужний крок виводу з “тіні” суб’єктів господарювання. Згідно з даними інформаційних систем ДПС України, станом на 1 травня цього року в ДПІ ГУ ДПС зареєстровано 17,7 тисяч РРО та понад 9,3 тисяч ПРРО.
Взагалі, щодо програмних РРО – вважаю їх революційною новацією у сфері розрахунків. Це показовий приклад того, як сучасні цифрові технології на практиці знищують елементи “тіньової” економіки. І це вражає.
Як це працює?
Дуже просто. Реєструється програмний РРО – необхідно отримати кваліфікований електронний підпис у будь-якого надавача електронних довірчих послуг (ДПС видає безкоштовно). Потім – встановити програмне забезпечення на будь-який зручний пристрій, який є в наявності – це може бути комп’ютер, смартфон або планшет. Після цього завантажуємо програмне забезпечення. Від ДПС програмне забезпечення безкоштовне, розміщено на офіційному вебпорталі ДПС.
Це дуже зручно для малого та середнього бізнесу. Програмний РРО встановлюється на будь-який гаджет – заощаджуються кошти на придбання традиційних касових апаратів та їх обслуговування. Це – виключно онлайн реєстрація та оперативна онлайн передача чи отримання даних. За цим проєктом – майбутнє.
Але доводилось чути скарги, що зареєструвати віртуальні касові апарати це ще той квест, часто люди отримують відмови.
Повідомлення про відмову в реєстрації програмного РРО формується в декількох конкретних випадках. Зокрема: якщо автоматизована перевірка виявила, що ви не дотримуєтесь загальних вимог щодо електронного документообігу. Ще варіант – програмний РРО з таким найменуванням вже зареєстрований. Також, якщо суб’єкт господарювання не повідомив про об’єкт оподаткування контролюючий орган або такий об’єкт є закритим чи не експлуатується. Якщо суб’єкта господарювання немає у Єдиному держреєстрі чи якщо виявлено розбіжності даних, вказаних у заяві про реєстрацію ПРРО, з даними щодо обліку та реєстрації суб’єкта господарювання.
Поговорімо про сервіси ДПС. Як вважаєте: платники вже сприйняли податкову як сервісну службу?
Маю сподівання, що так. Ми багато для цього робимо. Сьогодні податкова служба націлена на абсолютно нові підходи до виконання своїх функцій і будує взаємостосунки з бізнесом на основі партнерських відносин. Служба стрімко модернізується, а головне завданням органів ДПС сьогодні – створення, як я вже сказала, максимально сприятливих та комфортних умов для добровільного виконання платниками податків вимог податкового законодавства. Це передусім – налагодження системного діалогу з громадянами та бізнесом. Він дозволяє службі області виявляти актуальні питання, що хвилюють платників, і оперативно на них реагувати.
Що таке високий сервіс? Це коли ви не втрачаєте час на черги, щоб подати звітність чи отримати довідку. Коли вам доступно пояснюють всі новації та зміни законодавства – і ви одразу можете їх врахувати. Так заощаджуються час та сили платника, робочий час наших колег, значні фінанси у бюджеті. А головне – напрацьовується бездоганна репутація служби. Але без сучасного інструментарію, без цифрових технологій цього всього не досягти.
Маєте на увазі так званий цифровий прорив?
Цифровізація у ДПС почалася вже декілька років тому, коли запрацював ключовий, я б сказала – базовий сервіс: Електронний кабінет. Локдаун з вимушено дистанційним спілкуванням вніс корективи та прискорив цифровізацію та автоматизацію багатьох опцій і процедур. Став своєрідним драйвером цифрового прориву. Нині ДПС вже орієнтована на дистанційні комунікації з платниками.
Електронний кабінет, про який я вже згадала, – це широкі можливості реалізувати свої обов`язки та права у сфері оподаткування в режимі on-line. Подати звітність чи заяву, сплатити платежі, отримати довідку про відсутність заборгованості, листуватись з органом ДПС, зареєструватися платником ПДВ, внести зміни до своїх облікових даних, замовити облікову картку платника, отримати довідку про доходи чи витяг з реєстру, зареєструвати РРО чи програмний РРО – все це не виходячи з дому чи кабінету.
Електронний кабінет працює цілодобово, крім часу, необхідного для його технічного обслуговування. Це його головна перевага. Зазначу, що на сьогодні функціонал Електронного кабінету значно розширився. Робота у приватній частині Кабінету здійснюється з використанням кваліфікованого електронного підпису (КЕП), отриманого у Кваліфікованого надавача електронних довірчих послуг.
Лише трохи статистики: з початку поточного року послугами Кваліфікованого надавача електронних довірчих послуг інформаційно-довідкового департаменту ДПС у Дніпропетровському регіоні скористались майже 6 тисяч клієнтів, яким безкоштовно видано майже 14 тисяч кваліфікованих сертифікатів відкритих ключів. Зараз відкриваються нові й нові пункти сертифікації ключів. До прикладу, у лютому цього року у Кривому Розі відкрились два додаткові пункти, які станом на 1 червня видали 2258 КЕП.
Кваліфікований електронний підпис – це ефективне рішення. Всі учасники електронного документообігу отримують рівні можливості незалежно від їх фізичного місця знаходження. Документи, підписані КЕП, можуть бути передані до місця призначення за лічені секунди.
Але не всюди та не у всіх випадках можна обмежитись Електронним кабінетом. Живий контакт з податківцями ніхто не скасовував…
Звісно, поряд з електронними сервісами, послуги надаються і у Центрах обслуговування платників (ЦОП), де клієнти отримують увесь спектр послуг: інформаційних, консультативних, адміністративних. Також у ЦОПах платники мають можливість безкоштовно отримати кваліфікований електронний підпис та інші послуги. У нашому Дніпропетровському регіоні функціонує 35 ЦОПів, де працюють 235 наших робітників. Також є і мобільний ЦОП, переваги якого вже встигли оцінити платники віддалених районів області. Він пропонує повний перелік послуг “на виїзді”: це й видача необхідних довідок, й отримання податкової звітності, й надання інформації щодо змін у податковому законодавстві, й заповненні податкової звітності тощо.
Насамкінець хочу нагадати: головне завдання податкової служби – це мобілізація коштів, необхідних для функціонування держави. А сучасний рівень спілкування і взаємодії з платниками, надання якісного сервісу якраз і сприяють удосконаленню нашої роботи, поліпшенню іміджу податкової служби, розвитку прозорого бізнесу та інвестиційній привабливості нашого регіону.
За інформацією ГУ ДПС у Дніпропетровській області