Правила етичної поведінки та запобігання корупції в органах ДФС України
Корупція – це багатоаспектне соціальне, економічне, правове, моральне явище. Чинним законодавством надається наступне визначення корупції: «корупція – використання особою наданих їй службових повноважень чи пов’язаних з ними можливостей з метою одержання неправомірної вигоди або прийняття такої вигоди чи прийняття обіцянки/пропозиції такої вигоди для себе чи інших осіб або відповідно обіцянка/пропозиція чи надання неправомірної вигоди особі або на її вимогу іншим фізичним чи юридичним особам з метою схилити цю особу до протиправного використання наданих їй службових повноважень чи пов’язаних з ними можливостей». Правила етичної поведінки та запобігання корупції в органах ДФС України (далі – Правила) встановлюють загальні вимоги до етики поведінки працівників органів доходів і зборів України. Дотримуватися Правил працівники повинні як під час виконання своїх службових обов’язків, так і в позаробочий час. Кожний працівник органів ДФС має суворо дотримуватись Конституції та законів України понад міркувань особистої вигоди та несе кримінальну, адміністративну та дисциплінарну відповідальність у встановленому законодавством порядку.
Працівники мають знати вимоги усіх законодавчих актів, пов’язаних із запобіганням корупції, тому при прийнятті рішень у ситуаціях, які потенційно можуть призвести до скоєння корупційних та пов’язаних з корупцією правопорушень, вони не повинні покладатися на неофіційні роз’яснення стосовно застосування положень законодавства. Якщо у працівника виникають сумніви щодо прийняття того чи іншого рішення, або ситуація має потенційну небезпеку вчинення корупційного правопорушення, працівник повинен керуватися встановленими законодавчими та іншими нормативно- правовими актами обмеженнями, при цьому повинен переглянути та проаналізувати текст обмежуючого нормативного документа, а у разі необхідності – письмово звернутися за отриманням роз’яснення до уповноваженої особи з питань етичної поведінки. Працівникам забороняється: – використовувати службові повноваження для особистої вигоди; – мати інтереси, які вступають у протиріччя з виконанням службових обов’язків;
– брати на себе зобов’язання або обіцянки, які можуть негативно вплинути на репутацію органів доходів і зборів; – використовувати інформацію, доступ до якої отриманий внаслідок виконання службових обов’язків, у будь-яких фінансових операціях або дозволяти використання такої інформації у приватних інтересах; – вимагати або приймати подарунки від фізичної або юридичної особи, яка ініціює будь-які офіційні дії зі сторони органів доходів і зборів, або прагне до них; має ділові стосунки з органами доходів і зборів або прагне до них; веде діяльність, що регулюється або контролюється органами доходів і зборів, або має інтереси, які можуть бути порушені через виконання або невиконання посадових обов’язків працівника тощо; – поєднувати роботу в органах доходів і зборів з будь- якою іншою роботою або діяльністю, крім випадків, дозволених Законом України «Про запобігання корупції»; – надавати приватні рекомендації, консультації та послуги щодо практичного застосування податкового та митного законодавства; – діяти (проявляти бездіяльність) на користь приватних
та юридичних осіб. Працівникам забороняється використовувати або дозволяти іншим особам використовувати службове становище, посаду, службове посвідчення, звання або будь- які повноваження, пов’язані зі службовим становищем: – для примушення або спонукання третіх осіб (у тому числі підлеглих) до надання будь-якої неправомірної вигоди для себе, друзів, родичів, або близьких осіб; – для надання переваг юридичним (у тому числі некомерційним) або фізичним особам; – для підтримки товарів, продуктів або послуг; – у спосіб, який може бути сприйнятий як висловлення офіційної позиції органів доходів і зборів у цілому. У разі отримання пропозиції від третіх осіб щодо вчинення неправомірних дій, у т.ч. щодо неправомірної вигоди, працівники повинні: – не вчиняти будь-яких дій або натяків, які можуть сприйматись як готовність або відмова від участі у справі; – знайти привід для перенесення всіх остаточних рішень на майбутнє;
– невідкладно повідомити про цей факт уповноважений підрозділ з питань запобігання та виявлення корупції, у тому числі письмово – невідкладно після виникнення такої можливості; – отримати від уповноваженого підрозділу з питань запобігання та виявлення корупції інструкції щодо подальших заходів та діяти відповідно до них; – уникати обговорень таких подій з будь-ким, окрім працівників уповноваженого підрозділу з питань запобігання та виявлення корупції. Працівники зобов’язані негайно повідомляти уповноважений підрозділ з питань запобігання та виявлення корупції про спроби або можливе вчинення іншими працівниками правопорушень у сфері службової діяльності. Неповідомлення про усі обіцянки, пропозиції або спроби залучення до неправомірних дій з боку третіх осіб є підставою для притягнення працівників до дисциплінарної та кримінальної відповідальності. Запобігання проявам корупції є одним з найвідповідальніших напрямів у діяльності органів ДФС, а
запорука успіху у боротьбі з корупцією – це прозорість та відкритість. Нагадуємо, що з метою недопущення корупційних діянь та інших правопорушень функціонує антикорупційний сервіс ДФС «Пульс», який покликаний подолати корупцію в лавах відомства, ліквідувати перешкоди, що заважають здійснювати підприємницьку діяльність, усунути складнощі у спілкуванні із посадовими особами. Він працює у вигляді прямої телефонної лінії на номер (044) 284-00-07 за принципом call-back – фахівці приймають звернення та повідомляють платникам про результати перевірки та вжиті заходи. Також інформуємо про можливість звернення в любий здібний для заявників спосіб до функціонально відповідальних осіб спеціалізованого підрозділу по боротьбі з корупцією в територіальних та структурних підрозділах ГУ ДФС області, митниці – управління внутрішньої безпеки.