Результати викриття кримінальних правопорушень у митній сфері
Днями, в медіа-центрі ДНЕПР-ПОСТ відбулася прес-конференція на тему: «Результати викриття кримінальних правопорушень в митній сфері».
У прес-конференції взяв участь – заступник начальника відділу оперативного управління ГУ ДФС у Дніпропетровській області Євген Раньковський.
Євген Раньковський зазначив: «Хочу зупинитися на основних завданнях відділу розкриття кримінальних правопорушень в митній сфері оперативного управління, які є організацією проведення заходів, спрямованих на виявлення і недопущення фактів ухилення від сплати податків, зборів, митних платежів, виявлення каналів незаконного переміщення товарів, а також інших правопорушень суб’єктами зовнішньоекономічної діяльності (ЗЕД).
У поточному році по цьому напряму відкрито 6 кримінальних впроваджень відносно суб’єктів господарської діяльності, імпортерів. У тому числі, 5 по ч.3 ст.212 УК – «Ухилення від сплати податків» і 1 – по ч.1 ст.205 «Фіктивне підприємництво». Загальна сума заподіяного збитку склала близько 10 мільйонів гривень. З метою забезпечення відшкодування збитку накладений арешт на товарно-матеріальні цінності у розмірі 19,6 мільйонів гривень. В ході проведення слідчих дій вилучені 3 печатки нерезидента, які використовувалися суб’єктами ЗЕД в протиправній діяльності.
Основна схема, яка використовувалася цими суб’єктами ЗЕД, – це схема пов’язана із заниженням вартості товару при ввезенні, і у свою чергу це ухилення від сплати податку на додану вартість.
На території України, у тому числі на території Дніпропетровської області, проводиться операція «Рубіж 2016», яка введена в дію з метою попередження, виявлення і припинення правопорушень в митній сфері, виявлення кримінальних правопорушень, встановлення механізму і схем порушення фізичними особами, попередження і виявлення каналів незаконного переміщення товарів. Нами налагоджена взаємодія з Дніпропетровською митницею ДФС. В ході цієї взаємодії співробітниками податкової міліції спрямовані 10 орієнтувань в митницю про можливі факти порушення суб’єктами ЗЕД. Митницею ці орієнтування розглянуті, складено 4 протоколи про порушення митних правил на суму 2,9 мільйони гривень. Вилучено товарно-матеріальних цінностей на суму 2,4 мільйона гривень. Прийнято рішення про збільшення митної вартості на суму 1,8 мільйонів гривень.
На початку серпня поточного року у рамках відкритого кримінального виробництва було встановлено підприємство іншого регіону, яке мало намір здійснити митне оформлення на одному з постів Київської міської митниці – вантажу з освітлювальним устаткуванням на суму в еквіваленті 42,9 тисяч доларів США.
В ході проведення огляду вантажу був виявлений товар однієї з торгових марок, злочинної групи, що належить учасникам, яка діяла на території Дніпропетровської області і застосовувала схему залучення ряду підприємств. Ці особи для здійснення своєї незаконної діяльності зареєстрували 2 підприємства, які діяли на території Дніпропетровщини через роздрібні і оптові ринки, підконтрольний магазин і інші регіони України. З метою ухилення від сплати податків ці операції по реалізації і придбанню учасники цієї злочинної групи не відображали у бухгалтерському і податковому обліку. У рамках кримінального виробництва у цій справі було проведено 5 обшуків, в ході яких були виявлені і вилучені товарно-матеріальні цінності на суму близько 15,5 мільйонів гривень. Проводяться подальші слідчі дії».
Про затвердження форми та Порядку розрахунку податку на прибуток нерезидентів, які провадять діяльність на території України через постійне представництво
Головне управління ДФС у Дніпропетровській області нагадує, що 29 липня 2016 року набрав чинності наказ Міністерства фінансів України від 13.06.2016 р. N544 “Про затвердження форм та Порядку розрахунку податку на прибуток нерезидентів, які провадять діяльність на території України через постійне представництво” (далі – Розрахунок та Порядок), зареєстрований у Міністерстві юстиції України 05.07.2016 р. за N923/29053 (далі – наказ N544).
Із прийняттям наказу N 544 втратив чинність наказ Міністерства фінансів України від 25.06.2013 р. N 610 “Про затвердження форм та Порядку розрахунку податкових зобов’язань з податку на прибуток нерезидентів, які провадять діяльність на території України через постійне представництво”, зареєстрований у Міністерстві юстиції України 18.07.2013 р. за N 1205/23737 (далі – наказ N 610).
Державною фіскальною службою України листом від 02.09.2016р. N29468/7/99-99-15-02-01-17 «Про затвердження форми та Порядку розрахунку податку на прибуток нерезидентів, які провадять діяльність на території України через постійне представництво» (далі – лист ДФСУ №29468) надані роз’яснення щодо подання Розрахунку за новою формою.
У листі ДФСУ №29468 зазначено, що розробка нової форми Розрахунку та Порядку його складання обумовлена змінами в законодавстві, запровадженими Законами України від 28 грудня 2014 року N71-VIII “Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи”, від 24 грудня 2015 року N909-VIII “Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році”.
Було зауважено, що пунктом 46.6 статті 46 Податкового кодексу України (далі – Кодекс) передбачено, що якщо в результаті зміни правил оподаткування змінюються форми податкової звітності, до визначення нових форм декларацій (розрахунків), які набирають чинності для складання звітності за податковий період, що настає за податковим періодом, у якому відбулося їх оприлюднення, є чинними форми декларацій (розрахунків), чинні до такого визначення.
Враховуючи зазначене, починаючи з декларування за 3 квартали 2016 року, подання Розрахунку здійснюється за формою та в порядку, затвердженими наказом N544.
Порядок складання Розрахунку розроблено відповідно до положень підпунктів 141.4.3, 141.4.7 пункту 141.4 статті 141 розділу III Кодексу та застосовується постійними представництвами, визначення яких наведено у підпункті 14.1.193 пункту 14.1 статті 14 розділу І Кодексу і які є платниками податку на прибуток (далі – платники податку) відповідно до положень розділу ІІІ Кодексу.
Підпунктом 133.2.2 пункту 133.2 статті 133 розділу III Кодексу передбачено, що платниками податку на прибуток є постійні представництва нерезидентів, які отримують доходи із джерелом походження з України або виконують агентські (представницькі) та інші функції стосовно таких нерезидентів чи їх засновників.
Порядком визначено складання розрахунків двох видів:
– Розрахунок податку на прибуток нерезидента, який провадить діяльність на території України через постійне представництво, на підставі окремого балансу фінансово-господарської діяльності ;
– Розрахунок податку на прибуток постійного представництва нерезидента, визначеного шляхом застосування до суми отриманого доходу коефіцієнта 0,7.
На відміну від форм розрахунків, затверджених наказом N610, у розрахунках змінено рядки: “розрахунок авансового внеску з податку на прибуток”, “виправлення помилок”, до розрахунків додано новий додаток ВД “Відомості про доходи (прибутки), звільнені від оподаткування на підставі міжнародного договору України”.
Крім цього, під час складання розрахунків передбачено заповнення додатків:
– додаток ВП “Розрахунок податкових зобов’язань за період, у якому виявлено помилку”;
– додаток ПН “Розрахунок (звіт) податкових зобов’язань нерезидентів, якими отримано доходи із джерелом їх походження з України”.
Щодо особливостей перебування в Реєстрі неприбуткових організацій у перехідний період до 1 січня 2017 року
Головне управлінням ДФС у Дніпропетровській області нагадує, що 16.07.2016 набула чинності постанова Кабінету Міністрів України від 13.07.2016 №440 «Про затвердження Порядку ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру» (далі – Постанова).
Постанова прийнята на виконання вимог Закону України від 17.07.2015 №652-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій» відповідно до підпункту 133.4.5 пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України (далі – Кодекс) та визначає дії контролюючих органів та неприбуткових підприємств, установ та організацій (далі – неприбуткові організації) у перехідний період, з метою встановлення відповідності установчих документів неприбуткових організацій вимогам Кодексу для включення до нового Реєстру неприбуткових установ та організацій (далі – Реєстр), затвердженого Постановою.
ДФС України листом від 25.08.2016 №28602/7/99-99-15-02-01-17 «Про набуття чинності постановою Кабінету Міністрів України від 13.07.2016 №440» (далі – лист ДФСУ №28602) надані роз’яснення з питання належної організації роботи щодо ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій.
У листі ДФСУ №28602 зазначено, що ДФС протягом двох місяців з дня набрання чинності Постанови забезпечує надіслання до неприбуткових організацій, включених до Реєстру неприбуткових установ та організацій на день набрання чинності Закону N 652, письмових запитів про надання у місячний строк з дня їх отримання відповіді щодо:
• відповідності неприбуткової організації вимогам, встановленим пунктом 133.4 статті 133 Кодексу, та завірених нею копій установчих документів організації;
• завірених житлово-будівельними кооперативами копій документів, що підтверджують дату прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом житлового будинку та факт спорудження або придбання такого будинку житлово-будівельним (житловим) кооперативом.
Такі запити не надсилаються неприбутковим організаціям, установчі документи яких оприлюднені на порталі електронних сервісів відповідно до Закону України від 15 травня 2003 року N755-IV “Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань” (далі – Закон N 755), та відповідають вимогам, встановленим пунктом 133.4 статті 133 Кодексу.
Крім того, не вимагається від неприбуткових організацій надання копій тих установчих документів, що оприлюднені на порталі електронних сервісів відповідно до Закону N755.
При цьому, види установчих документів визначено Законом N755, а саме: установчий документ юридичної особи – це установчий акт, статут, програма політичної партії, модельний статут, засновницький договір, одноособова заява (меморандум), положення тощо (п. 17 ст. 1 розділу 1 Закону N755).
Відповідно до пункту 34 підрозділу 4 розділу XX “Перехідні положення” Кодексу неприбуткові підприємства, установи та організації, внесені до Реєстру неприбуткових установ та організацій на день набрання чинності Закону N652, що відповідають вимогам пункту 133.4 статті 133 Кодексу, включаються контролюючим органом до нового Реєстру неприбуткових установ та організацій. За бажанням неприбуткової організації вона може подати до контролюючого органу копії установчих документів.
У разі якщо неприбуткова організація діє на підставі установчих документів організації вищого рівня відповідно до закону, така неприбуткова організація може повідомити контролюючий орган щодо її належності до структури відповідної організації вищого рівня та подати копії документів, що підтверджують таку належність (підпорядкованість).
Слід зазначити, що Постановою не передбачено обов’язку надання реєстраційної заяви за формою N1-РН неприбутковими організаціями, які внесені до Реєстру на день набрання чинності Закону N652.
Водночас відповідно до розділу III Положення про Реєстр неприбуткових установ та організацій, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.01.2013 р. N37 (далі – Положення N37), у разі внесення змін (доповнень) до реєстраційної заяви та перереєстрації неприбуткової організації така неприбуткова установа або організація була зобов’язана в 10-денний строк після їх виникнення подати до контролюючого органу документи з указаними змінами (доповненнями) та додаткову реєстраційну заяву з позначкою “зміни” або “доповнення”.
Таким чином, якщо неприбуткова установа або організація не подавала до контролюючого органу заяву з позначкою “зміни” або “доповнення” у разі здійснення відповідних змін, рекомендуємо такій неприбутковій організації подати до контролюючого органу реєстраційну заяву за формою N 1-РН, що наведена у додатку 1 до затвердженого Постановою Порядку ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру (далі – Порядок), а також завірені копії документів відповідно до пункту 6 Порядку.
При цьому повідомляємо, що згідно з наказом Міністерства фінансів України від 11.04.2016 р. N431 “Про визнання таким, що втратив чинність, наказу Міністерства фінансів України від 24.01.2013 р. N37”, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 15 липня 2016 р. за N962/29092 (наказ набрав чинності з дня його офіційного опублікування), з 05.08.2016 р. втратило чинність Положення N37.
Установчі документи неприбуткових організацій, які оприлюднені на порталі електронних сервісів відповідно до Закону N755, розглядаються контролюючим органом на відповідність вимогам, встановленим пунктом 133.4 статті 133 Кодексу, та у разі їх відповідності таким вимогам включаються контролюючим органом до нового Реєстру відповідно до пункту 34 підрозділу 4 розділу XX “Перехідні положення” Кодексу, з присвоєнням кодів ознак неприбутковості, визначених пунктом 4 Порядку.
За результатами перевірки установчих документів неприбуткової організації та підтвердження відповідності неприбуткової організації вимогам, встановленим пунктом 133.4 статті 133 Кодексу, для включення до нового Реєстру контролюючим органом приймається рішення про присвоєння підприємству, установі, організації ознаки неприбутковості (проставляється відповідна позначка у рішенні, форма якого визначена у додатку 2 до Порядку).
Звертаємо увагу, що відповідно до підпункту 133.1.1 пункту 133.1 статті 133 Кодексу платниками податку на прибуток підприємств є суб’єкти господарювання – юридичні особи, які провадять господарську діяльність як на території України, так і за її межами, крім юридичних осіб, визначених, зокрема, пунктом 133.4 статті 134 Кодексу.
Враховуючи зазначене, до нового Реєстру підлягатимуть включенню неприбуткові організації, що відповідають вимогам, встановленим пунктом 133.4 статті 133 Кодексу, та мають статус юридичної особи.
Щодо приведення установчих документів неприбуткових організацій у відповідність до вимог Податкового кодексу України
Головне управлінням ДФС у Дніпропетровській області нагадує, що 16.07.2016 набула чинності постанова Кабінету Міністрів України від 13.07.2016 №440 «Про затвердження Порядку ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру» (далі – Постанова).
З метою включення до нового Реєстру та встановлення відповідності установчих документів неприбуткових організацій вимогам Кодексу, неприбуткові організацій, які повідомлені про встановлення невідповідності установчих документів вимогам Кодексу та житлово-будівельні кооперативи – про відсутність завірених ними копій документів, що підтверджують дату прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом житлового будинку та факт спорудження або придбання такого будинку житлово-будівельним (житловим) кооперативом, зобов’язані:
• привести до 1 січня 2017 року свої установчі документи у відповідність до вимог, встановлених пунктом 133.4 статті 133 Кодексу;
• подати до 1 січня 2017 року контролюючому органу копії установчих документів, а для житлово-будівельних кооперативів – завірені ними копії документів, що підтверджують дату прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом житлового будинку та факт спорудження або придбання такого будинку житлово-будівельним (житловим) кооперативом.
Неприбуткова організація, установчі документи якої оприлюднені на порталі електронних сервісів відповідно до Закону N 755, замість копій установчих документів може подати до контролюючого органу відповідь щодо приведення установчих документів у відповідність до вимог, встановлених пунктом 133.4 статті 133 Кодексу.