Сеанс телефонного зв’язку «гаряча лінія» заступника начальника управління аудиту ГУ ДФС у Дніпропетровській області Кирила Сіренко
Питання 1. Добрий день. Хочу запитати, за якими показниками податковими органами відбираються підприємства – юридичні особи для проведення планових перевірок?
Відповідь. Добрий день. На сьогоднішній день застосовується ризико-орієнтована система відбору платників для проведення планових виїзних перевірок.
До плану-графіка відбираються платники податків, які мають ризик щодо несплати податків та зборів.
Періодичність проведення документальних планових перевірок платників податків визначається залежно від ступеня ризику в діяльності таких платників податків, який поділяється на високий, середній та незначний. Платники податків з незначним ступенем ризику включаються до плану-графіка не частіше, ніж раз на три календарних роки, середнім – не частіше ніж раз на два календарних роки, високим – не частіше одного разу на календарний рік.
Порядок формування плану-графіка проведення документальних планових перевірок платників податків затверджено наказом Міністерства фінансів України від 02.06.2015 № 524 «Про затвердження плану-графіка проведення документальних планових перевірок платників податків».
На теперішній час вказаним наказом передбачено перелік критеріїв відбору платників податків, зокрема, для юридичних осіб їх більше 40.
З практики найчастіше зустрічаються такі ризики високого ступеню:
– рівень сплати податку на прибуток нижчий за рівень сплати податку за відповідною галуззю;
– рівень сплати податку на додану вартість нижчий за рівень сплати податку за відповідною галуззю;
– наявність відносин з контрагентами, які знаходяться в розшуку, або ліквідовані, або визнані банкрутами;
– наявність інформації про не підтвердження реального здійснення операції з придбання.
План-графік документальних планових перевірок на поточний рік оприлюднюється на офіційному веб-сайті ДФС України до 25 грудня року, що передує року, в якому будуть проводитися такі документальні планові перевірки.
Питання 2. В мене таке питання. В яких випадках здійснюються позапланові та фактичні перевірки?
Відповідь. Перелік підстав, за наявності яких контролюючий орган може призначити документальну позапланову перевірку, передбачено ст. 78 ПКУ.
В інших випадках ініціювання контролюючим органом позапланової перевірки не допускається.
Фактична перевірка здійснюється без попередження платника податків (особи).
Така перевірка може проводитися на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, оформленого наказом, копія якого вручається платнику податків або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції, під розписку до початку проведення такої перевірки, та за наявності хоча б однієї з таких підстав:
– у разі коли за результатами перевірок інших платників податків виявлено факти, які свідчать про можливі порушення платником податків законодавства щодо виробництва та обігу підакцизних товарів, здійснення платником податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності патентів, ліцензій та інших документів, контроль за наявністю яких покладено на контролюючі органи, та виникає необхідність перевірки таких фактів;
– у разі наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації від державних органів або органів місцевого самоврядування, яка свідчить про можливі порушення платником податків законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи, зокрема, щодо здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності патентів, ліцензій, та інших документів, контроль за наявністю яких покладено на контролюючі органи, виробництва та обігу підакцизних товарів;
– письмового звернення покупця (споживача), оформленого відповідно до закону, про порушення платником податків установленого порядку проведення розрахункових операцій, касових операцій, патентування або ліцензування;
– неподання суб’єктом господарювання в установлений законом строк обов’язкової звітності про використання реєстраторів розрахункових операцій, розрахункових книжок та книг обліку розрахункових операцій, подання їх із нульовими показниками;
– у разі наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації про порушення вимог законодавства в частині виробництва, обліку, зберігання та транспортування спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів та цільового використання спирту платниками податків, обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками, а також здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального;
– у разі виявлення за результатами попередньої перевірки порушення законодавства з питань, визначених у п. п. 75.1.3 п. 75.1 ст. 75 ПКУ.
– у разі наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації про використання праці найманих осіб без належного оформлення трудових відносин та виплати роботодавцями доходів у вигляді заробітної плати без сплати податків до бюджету, а також здійснення фізичною особою підприємницької діяльності без державної реєстрації.
Питання 3. При покупці в магазині я розрахувалась платіжною карткою. Чи повинні мені видати касовий чек?
Відповідь. Так, Вам повинні видати касовий чек. Суб’єкти господарювання, які при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, здійснюють розрахункові операції із застосуванням платіжних карток, зобов’язані проводити розрахункові операції на повну суму покупки через належним чином зареєстрований реєстратор розрахункових операцій з роздрукуванням відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій. Такі вимоги визначені Законом України від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР зі змінами та доповненнями «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг».